Dieta bezglutenowa a odchudzanie – czy ten program żywieniowy jest dla każdego?

Produkty bez zawartości glutenu stały się w ostatnich latach niezwykle modne. Coraz więcej osób decyduje się na wyeliminowanie ze swojej diety tego składnika – z myślą o poprawie stanu zdrowia oraz zrzuceniu nadprogramowych kilogramów. Czy jednak dieta bezglutenowa jest programem odżywiania, po który może sięgnąć każdy? Czy prowadzi do pozbycia się nadwagi? Rozwiewamy wątpliwości.

W jaki sposób gluten może wpływać na organizm? Czy jego wyeliminowanie jest zalecane każdemu? Jak powinna wyglądać bezglutenowa dieta odchudzająca? Jeśli interesują Cię odpowiedzi na te pytania, czytaj dalej.

Gluten – źródło wszelkiego zła?

Czym w ogóle jest gluten? To mieszanka białek roślinnych, które występują w ziarnach zbóż – zwłaszcza pszenicy, jęczmienia oraz żyta. To on nadaje ciągliwą konsystencję ciastu podczas wyrabiania oraz odpowiada za porowatą strukturę wypieczonego pieczywa. Jest naturalną substancją, która powstaje z glutenin oraz prolamin. Problem w tym, że za sprawą rozwoju zaawansowanych technologii przetwarzania pokarmów – dziś znaleźć go można nie tylko w jego typowych źródłach, a więc pieczywie. Jest również dodawany m.in. do wędlin, przypraw oraz innych wysoko przetworzonych produktów. Źródłem problemu mogą być również zapoczątkowane ponad 50 lat temu modyfikacje genetyczne pszenicy – uzyskane w procesie hybrydyzacji ziarna zawierają podwyższoną dawkę glutenu. I to w tych czynnikach wiele osób upatruje przyczyn coraz częściej pojawiającej się w XXI-wiecznym społeczeństwie nietolerancji tej substancji.

Nieceliakalna nietolerancja glutenu – prawda czy fałsz?

Termin „Non-celiac gluten sensivity” (NCGS), który oznacza nieceliakalną nietolerancję glutenu, pojawił się w świecie badań naukowych w 2011 roku za sprawą australijskiego gastroenterologa – Peera Gibsona. Lekarz wskazał ją jako przyczynę rozmaitych problemów żołądkowych – przede wszystkim takich jak:

  • wzdęcia,
  • bóle brzucha,
  • biegunki lub zaparcia,
  • nudności.

Mówi się również, że nadwrażliwość na gluten może być przyczyną bólów głowy, zmęczenia oraz reakcji alergicznych na skórze. Niemniej jednak, badania nad NCGS nie przynoszą jednoznacznych wyników i nie można bez wątpienia potwierdzić, że nadwrażliwość na ten właśnie składnik jest źródłem wymienionych powyżej dolegliwości. Z drugiej strony – dieta bezglutenowa może dać szansę na ich ograniczenie.

Warto przy tym podkreślić, że poza nietolerancją, wystąpić może również alergia na gluten – składnik ten jest jednym z najczęstszych alergenów pokarmowych. Jeśli potwierdzono ją u Ciebie – również należy go wyeliminować z codziennego jadłospisu.

Cierpisz na celiakię? Dieta bezglutenowa jest właśnie dla Ciebie

Najważniejszą grupą, dla której została stworzona dieta bezglutenowa, są osoby chore na celiakię. Schorzenie to dotyka ok. 1% populacji świata, ma charakter autoimmunologiczny, przewlekły i polega na nietolerancji na prolaminę, a więc jedno z białek zawartych w glutenie. Pacjent, który zje posiłek z zawartością glutenu, może się spodziewać dotkliwych dolegliwości żołądkowych. Warto podkreślić też, że celiakia często towarzyszy również innym chorobom autoimmunologicznym – takim jak Hashimoto. Zapraszamy do zapoznania się z naszą dietą bezglutenową w Hashimoto.

Bez glutenu, czyli bez czego?

Przejście na dietę bezglutenową wymaga zastosowania się do kilku prostych zasad. Kluczowe, jak można się domyślić, jest wyeliminowanie z diety glutenu. Czyli czego? Zabronione są m.in.:

  • produkty zawierające „glutenowe” zboża, takie jak: pszenica, orkisz, pszenżyto, żyto, jęczmień, a także ich postać przetworzoną – np. mąki, kasze oraz płatki powstałe z tych zbóż,
  • kasze: manna, pęczak, kuskus, mazurska oraz perłowa, bulgur
  • pieczywo, makarony i inne wyroby piekarnicze i cukiernicze powstałe z mąk w/w zbóż,
  • przetwory mleczne z dodatkiem ziaren zbóż i słodu jęczmiennego,
  • potrawy przygotowane z panierką z klasycznej bułki tartej,
  • kawa zbożowa, piwo,
  • zupy i sosy zaprawiane mąką.

Warto również podczas zakupów przyglądać się opakowaniom produktów – jeśli są bezglutenowe, ta informacja powinna być na nich wyeksponowana w formie znaku przekreślonego kłosa.

Bezglutenowa dieta odchudzająca – najważniejsze zalety

Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz spożywać glutenu, dobrze, jeśli będziesz o tym pamiętać również w trakcie prowadzenia diety. Pamiętaj: „czysta” dieta bezglutenowa nie jest stworzona po to, aby dać Ci szansę na zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Ma na celu wyeliminowanie glutenu z jadłospisu. Co jednak, gdy zechcesz pozbyć się nadmiernej masy ciała? Wówczas potrzebna Ci będzie bezglutenowa dieta odchudzająca, która:

  • zapewni, że na Twoim talerzu nie znajdą się produkty zawierające szkodzący Ci gluten,
  • będzie odpowiednio zbilansowana – tak, aby pobudzić Twój metabolizm do spalania nadprogramowego tłuszczu,
  • dostarczy Ci odpowiedniej dawki energii – nieco mniejszej niż Twoje dobowe zapotrzebowanie na kalorie, co w praktyce pozwoli Ci zacząć chudnąć.

Aby mieć pewność, że odchudzanie bez glutenu będzie zdrowe i bezpieczne, a jadłospis dostarczy Ci wszystkich niezbędnych witamin oraz minerałów – warto skorzystać z pomocy dietetyka. Opracowany przez profesjonalistę program żywienia, wraz z cennymi wskazówkami dotyczącymi zdrowego trybu życia, który zamówisz np. na PersonalnaDieta.pl, będzie najlepszym kierunkowskazem prowadzącym do zmian sylwetki i poprawy samopoczucia. Wiele osób, które mają problem z odchudzaniem i odczuwają dyskomfort ze strony przewodu pokarmowego powinny spróbować diety bezglutenowej. Wykluczenie tego składnika z diety, mimo braku stwierdzonej nietolerancji, często powoduje poprawę samopoczucia i upragniony efekt w postaci ubytku masy ciała

Reasumując: nie każdy z nas musi odrzucić ze swojego jadłospisu produkty zawierające gluten. Mimo to, u wielu osób pojawiają się objawy, które mogą świadczyć o nadwrażliwości na ten składnik – to m.in. dla nich, jak i dla osób chorych na celiakię jest stworzona dieta bezglutenowa. Jeżeli zaś chcesz schudnąć bez glutenu – potrzebujesz programu diety nakierowanego na zrzucanie nadprogramowych kilogramów. Sięgnij po niego i zobacz różnicę!