Mit #1 – goitrogeny trzeba całkowicie wykluczyć z diety w Hashimoto

Rozpoczynamy cykl obalania mitów na temat diety, leczenia i przyczyn choroby Hashimoto. Na „pierwszy ogień” wybraliśmy goitrogeny, ponieważ od lat są źródłem wątpliwości. Jeść kapustę i kalafior, czy jednak z nich zrezygnować?

Jednak na początek zapraszamy do lektury artykułu, którego jest kompendium wiedzy dla osoby z Hashimoto: “Dieta w Hashimoto – wszystko co musisz wiedzieć”

 

Co to są goitrogeny?

 

Goitrogeny, to substancje antyodżywcze, które blokują wchłanianie jodu lub też przyspieszają jego wydalanie. Dodatkowo zaburzają jego przemiany w organizmie co prowadzi do wielu dysfunkcji oraz zaburzenia homeostazy.

Inna ich nazwa, to substancje wolotwórcze, co wyraźnie sugeruje ich wpływ na tarczycę, a dokładnie na powstawanie wola tarczycowego.

Do goitrogenów należą takie związki jak: tioglikozydy, glikozydy cyjanogenne, polifenole oraz hemaglutyniny. Najważniejsza i najczęściej występująca grupa to tioglikozydy.

 

goitrogeny

 

Goitrogeny – źródła

 

Goitrogeny znajdują się wyłącznie w roślinach, a największe ich stężenie znajduje się w nasionach.

Najbogatsze źródła goitrogenów to:

– soja i jej przetwory, np. tofu

– kapusta

– brukselka

– kalafior

– brokuły

– rzepa

– kalarepa

– szpinak

– jarmuż

– proso (kasza jaglana)

– orzeszki ziemne

 

goitrogeny

 

Wpływ diety bogatej w goitrogeny na zdrowie

 

Goitrogeny, które wpływają na metabolizm jodu mają wpływ na pracę tarczycy. Ich działanie opiera się na utrudnianiu konwersji nieaktywnego T4 w aktywny T3 oraz wpływie na powstawanie wola tarczycowego. Do tego dieta bogata w goitrogeny powoduje wzrost TSH. Takie działanie jest tym intensywniejsze, im mniej jodu dostarczamy razem a dietą.

Jest też druga, dobra strona tych związków. Pochodne goitrogenów, izotiocyjaniany wykazują działanie przeciwnowotworowe. Do tego mają właściwości przeciwbakteryjne, przeciwwirusowe i przeciwzapalne.

Warzywa krzyżowe, które są najbogatszym źródłem goitrogenów dostarczają również istotnych ilości witamin C, K, kwasu foliowego i beta-karotenu.

 

 

Jak zmniejszyć ilość goitrogenów?

 

Ilość goitrogenów w produktach można znacznie zmniejszyć poprzez odpowiedni sposób przygotowania. Na ich zawartość wpływa już temperatura przechowywania i opakowanie, mycie, krojenie, płukanie, moczenie, gotowanie oraz fermentacja.

Najlepszym sposobem na pozbycie się znacznej części goitrogenów jest obróbka termiczna, bez przykrycia. Już po 5-10 minutach inaktywuje się ich około 30-50%. Większość tych związków poddanych temperaturze 90 st. C jest zahamowanych oraz ulatnia się z parą wodną.

 

 

Jeść czy nie jeść?

 

Na podstawie badań wykazano, że jedynie goitrogeny zawarte w soi nie są dezaktywowane w trakcie gotowania, więc osoby z Hashimoto oraz z niedoczynnością tarczycy powinny z niej całkowicie zrezygnować.

A co z surowymi warzywami? Zaleca się zachowanie ostrożności, ale zjedzenie np. surówki z kapusty raz czy dwa razy w tygodniu nie przyniesie żadnych konsekwencji zdrowotnych.

Na szczęście zaobserwowano, że goitrogeny zawarte w warzywach (za wyjątkiem soi) mogą być szkodliwe wyłącznie wtedy, gdy są spożywane na surowo w dużych ilościach i ze współistniejącym niedoborem jodu. Według danych statystycznych w Polsce bardzo rzadko stwierdza się niedobory jodu. Wynika to z obligatoryjnego jodowania soli.

Odpowiedź więc brzmi: jeść 🙂

 

goitrogeny

 

Wiedza na temat diety w Hashimoto jest niezbędna dla każdego chorego. Odpowiednie żywienie nie tylko pozwala na zminimalizowanie, a nawet usunięcie objawów, ale również jest nieodłącznym elementem leczenia.

Informacje teoretyczne to jedno, a wprowadzenie ich w życie, drugie. Często sprawia to mnóstwo problemów, szczególnie na początku. Dlatego przygotowaliśmy dietę, która spełnia wszystkie wymagania dla tej choroby. Wypróbuj naszą dietę  w Hashimoto.