Jajko – co kryje w sobie symbol Świąt Wielkanocnych?

Co było pierwsze: jajko czy kura? Na szczęście nie tym dylematem chcemy się dziś zająć 🙂

Jajko to bez wątpienia główny symbol Świąt Wielkanocnych. Bez nich nikt nie wyobraża sobie świątecznego śniadania, chyba że osoby z nietolerancją lub alergią na jajka. W takiej sytuacji z klasycznego jajka trzeba będzie zrezygnować, ale w potrawach czy wypiekach można je sprytnie zamienić. O tym jak to zrobić przeczytasz w naszym artykule: „Zamiennik jajka – 10 propozycji + przepis na wegańską bezę”

Dlaczego warto jajka włączyć do diety, nie tylko na Wielkanoc? Jak wybrać te najlepszej jakości i jak sprawdzić ich świeżość? Na te i inne pytania odpowiemy w tym artykule.

 

jajko

 

Wartość odżywcza jajek

 

kalorie

1 jajko ma około 70 kcal

 

białko

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznaje białko pochodzące z jajka za wzorcowe białko zwierzęce. Zawiera wszystkie aminokwasy egzogenne, czyli te, których organizm sam nie wytwarza i muszą zostać dostarczone razem z pożywieniem.

Wbrew pozorom to żółtko jajka jest bogatsze w białko.

 

tłuszcz

Tłuszcz w jajku to głównie nasycone i nienasycone kwasy tłuszczowe: omega-9, omega-6 i omega-3 oraz fosfolipidy, których przedstawicielem jest lecytyna.

Lecytyna to szczególny rodzaj tłuszczu, która odpowiada za regulowanie stężenia cholesterolu HDL oraz LDL oraz zapobiega powstawaniu złogów w przewodach żółciowych. Lecytyna jest również istotna dla prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego.

Jajka są też źródłem cholesterolu. Jedno jajko dostarcza  około 200-250 mg tego składnika, a dzienna norma spożycia wynosi 300 mg. Czy w związku z tym lepiej nie jeść jajek?

Nie ma jednoznacznych badań naukowych, które wskazywałyby na powiązanie spożycia jajek z podwyższonym stężeniem cholesterolu. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca nawet 10 jajek tygodniowo. Nie jest to jednak zalecenie dla każdego i warto dostosować to do indywidualnych uwarunkowań.

Warto pamiętać, że jajka mimo dużej ilości cholesterolu są źródłem lecytyny, która zapobiega tworzeniu się blaszki miażdżycowej dzięki rozbijaniu cząsteczek tłuszczu i cholesterolu.

 

witaminy: A, D, E oraz z grupy B (B2, B12, kwasu foliowego)

 

składniki mineralne: żelazo, wapń, cynk, magnez, siarka, fosfor, potas

 

barwniki, m.in. luteina

Luteina to jeden z barwników żółtka, który odgrywa szczególne znaczenie w aspekcie prawidłowego widzenia. Zapobiega uszkodzeniom siatkówki oka oraz zwyrodnieniu plamki żółtej, m.in. przez właściwości przeciwutleniające i blokowanie szkodliwego działania promieniowania słonecznego.

 

jajko

 

Co oznaczają symbole na jajkach?

 

Każde jajko kupione w sklepie musi mieć specjalny symbol nadrukowany na skorupce. Jest to wymóg Unii Europejskiej.

Tylko te kupowane na bazarku lub bezpośrednio od rolnika nie będą miały tych oznaczeń. Według przepisów dotyczy to gospodarstw do 50 kur.

 

 

Jak rozszyfrować symbole na skorupce?

 

X-YY-AABBCCDD

 

X – sposób chowu kury

YY – kraj pochodzenia

AA – kod województwa

BB – kod powiatu

CC – kod działalności

DD – kod hodowcy

 

Najbardziej istotna jest dla nas pierwsza cyfra, czyli ta określająca sposób chowu kur:

0 – jaja z chowu ekologicznego

1 – jaja z chowu na wolnym wybiegu

2 – jaja z chowu ściółkowego

3 – jaja z chowu klatkowego

 

Im mniejsza cyfra, tym jajko bardziej wartościowe, ale niestety też droższe.  Natomiast bez wątpienia warto zainwestować w jakość.

 

 

Jak sprawdzić czy jajko jest świeże?

 

Przydatna będzie tzw. próba wodna. Na czym polega?

Zimną wodę wlać do miski, a następnie włożyć jajko. Jeśli będzie świeże opadnie na dno lub jednym końcem uniesie się do góry (dotyczy to około tygodniowego jajka, które jest nadal świeże). Jajko nieświeże będzie pływało po wierzchu.

jajko

 

Jak długo można przechowywać jajka ugotowane na twardo?

 

Te nieobrane mogą poleżeć w lodówce 3 dni, a obrane 2 dni. Pamiętaj o tym planując poświąteczne posiłki 🙂