Jak obniżyc stężenie cholesterolu – wszystko co musisz wiedzieć

Siedzisz z drugą osobą w pokoju? Statystycznie jedno z Was ma podwyższone stężenie cholesterolu we krwi! Problem ten dotyczy aż co drugiego Polaka. Większość osób z podwyższonym stężeniem cholesterolu, nie jest tego świadoma, ponieważ nie wykonują oni kontrolnych badań. Dotyczy to zwłaszcza młodych ludzi.

Zapamiętaj koniecznie – konsekwencje hipercholesterolemii (podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi) są bardzo poważne, nie możesz tego bagatelizować. W tym artykule przedstawimy Ci dlaczego tak ważne jest regularne wykonywanie kontrolnych badań. Pokażemy także kilka najważniejszych niefarmakologicznych sposobów na zmniejszenie stężenia cholesterolu we krwi.

Jeśli masz podwyższony cholesterol i chciałabyś skorzystać ze skutecznej diety obniżającej cholesterol skorzystaj z naszej propozycji i sprawdź nasz produkt – Dieta obniżająca cholesterol.

Czym jest cholesterol?

Cholesterol to substancja tłuszczowa, niezbędna do prawidłowej pracy całego organizmu. Znaczna część cholesterolu – 70% jest produkowana w organizmie głównie przez wątrobę, jelita i skórę, zaś 30% całej puli dostarczamy wraz z pożywieniem.

Nasz organizm potrafi jednak modyfikować te proporcje. Przy dużym spożyciu cholesterolu pokarmowego automatycznie zmniejszana jest ilość produkowanego cholesterolu w organizmie. Zdarza się, że ten proces adaptacyjny ulega uszkodzeniu, co prowadzi oczywiście do zaburzeń w wynikach badań.

Nie taki cholesterol straszny jak go malują

Mimo wyłącznie niekorzystnych skojarzeń, cholesterol, w odpowiedniej ilości, odgrywa istotną rolę w prawidłowej pracy organizmu:

  • jest ważnym elementem błon komórkowych
  • uczestniczy w powstawaniu hormonów m.in. progesteronu, testosteronu, estrogenów
  • jest niezbędny do produkcji witaminy D3
  • wchodzi w skład żółci, która jest istotna dla procesu trawienia
  • uczestniczy w przewodnictwie nerwowym, ponieważ jest elementem komórek nerwowych

„Dobry” i „zły” cholesterol

Cholesterol HDL (z angielskiego High Density Lipoproteins), tzw. dobry cholesterol odpowiedzialny jest za transport nadwyżki cholesterolu z komórek do wątroby. Tam wykorzystywany jest m.in. do produkcji kwasów żółciowych, a nadmiar ulega rozkładowi i wydaleniu. Dzięki temu zapobiega rozwojowi blaszki miażdżycowej, zmniejszając ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego.

Cholesterol LDL (z angielskiego Low Density Lipoproteins), tzw. zły cholesterol wykazuje działanie odwrotne do HDL, a więc transportuje cholesterol z wątroby do komórek, z którego potem produkowane są m.in. hormony. Sam cholesterol LDL nie jest zły, gdyż bierze udział w procesach ważnych dla organizmu. Dopiero jego nadmiar jest szkodliwy.
Część cholesterolu transportowanego przez lipoproteiny LDL trafia do nabłonka naczyń krwionośnych. Nadmierna jego ilość w tym miejscu może doprowadzić do odkładania się cholesterolu w ścianach tętnic.

Warto również zwrócić uwagę na triglicerydy, które są głównym składnikiem tkanki tłuszczowej. Transportowane są przez lipoproteiny o bardzo niskiej gęstości (VLDL). Organizm wykorzystuje je jako źródło energii. Ich podwyższone stężenie, podobnie jak cholesterolu zwiększa ryzyko chorób układu sercowo-naczyniowego.

Kiedy mówimy o podwyższonym stężeniu cholesterolu?

papierosy zwiększenie cholesterolu

Palenie papierosów powoduje wzrost stężenia cholesterolu

Uwaga! Samo podwyższone stężenie cholesterolu we krwi nie daje objawów. Bardzo często symptomy pojawiają się dopiero, kiedy tętnica jest już w połowie zajęta przez blaszkę miażdżycową. Wówczas podczas wysiłku fizycznego lub w stresie możemy odczuwać szybsze męczenie się, bóle nóg, trudności z koncentracją.

Czasami pojawiają się tzw. złogi cholesterolowe, czyli żółte zgrubienia, najczęściej zlokalizowane są w okolicy łokci, powiek czy na nadgarstkach.

Aby stwierdzić czy dotyczy nas problem podwyższonego stężenia cholesterolu potrzebne jest specjalne badanie krwilipidogram. Kompleksowe badanie powinno obejmować stężenie cholesterolu całkowitego, frakcji LDL i HDL oraz triglicerydów.

Tylko taki zestaw daje prawdziwy pogląd na sytuację, ponieważ to zbyt wysoki poziom cholesterolu LDL, triglicerydów i obniżony HDL niesie poważne konsekwencje zdrowotne. Tak więc samo badanie cholesterolu całkowitego jest niekompletne i na jego podstawie trudno jest ocenić ryzyko sercowo-naczyniowe.

Poniżej przedstawiamy normy dotyczące cholesterolu na podstawie wytycznych Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego.

Normy stężenia cholesterolu we krwi:

cholesterol całkowity – U osób zdrowych nie powinien przekraczać 190 mg/dl (5 mmol/l). U osób z grupy ryzyka* – 175 mg/dl (4,5 mmol/l)

cholesterol LDL – U osób zdrowych nie powinien przekraczać 115 mg/dl (3 mmol/l), a u osób z grupy ryzyka* – 100 mg/dl (2,5 mmol/l)

cholesterol HDL – U kobiet powinien być wyższy od 46 mg/dl (1,2 mmol/l), a u mężczyzn od 40 mg/dl (1 mmol/l)
triglicerydy Nie powinny przekraczać 150 mg/dl (1,7 mmol/l)
*do grupy ryzyka należą osoby palące papierosy, z cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym, chorobą niedokrwienną serca, po zawale serca i udarze mózgu

Co przyczynia się do wzrostu poziomu cholesterolu we krwi?

Przyczyny podwyższonego stężenia cholesterolu we krwi:

  • czynniki genetyczne, tzw. hipercholesterolemia rodzinna
  • niektóre choroby, np. niedoczynność tarczycy, zespół nerczycowy, choroby wątroby
  • nadwaga i otyłość
  • nieprawidłowe nawyki żywieniowe
  • palenie papierosów
  • siedzący tryb życia i niska aktywność fizyczna
  • przewlekły stres

Konsekwencje podwyższonego stężenia cholesterolu we krwi

zawał serca

Podwyższone stężenie cholesterolu we krwi może prowadzić do zawału serca

Podwyższone stężenie cholesterolu może prowadzić do:

  • Miażdżycy
  • Choroby wieńcowej
  • Zawału serca
  • Udaru mózgu

Skutki są poważne dlatego nie wolno lekceważyć podwyższonego poziomu cholesterolu we krwi.

W Polsce przyczyną aż 45 % zgonów są choroby układu sercowo-naczyniowego, które nierozerwalnie wiążą się z przewlekle podwyższonym stężeniem cholesterolu we krwi.

Poniżej przedstawiamy garść badań opisujących wybrane aspekty wpływu cholesterolu na zdrowie:

Winowajca problemów zdrowotnych związanych z cholesterolem – blaszka miażdżycowa

Problem rozpoczyna się wtedy, kiedy we krwi pojawia się zbyt dużo cholesterolu LDL, a za mało HDL. W takiej sytuacji nadmiar tej tłuszczowej substancji nie trafia do wątroby, ale krąży w naczyniach krwionośnych i odkłada się w postaci blaszki miażdżycowej.

Odkładanie blaszki miażdżycowej prowadzi do rozwoju miażdżycy. Miażdżyca związana jest ze stwardnieniem tętnic i zwężeniem ich światła, co znacznie utrudnia prawidłowy przepływ krwi. Jej konsekwencje są bardzo poważne i zależą od miejsca tętnicy „zaatakowanej” przez blaszkę miażdżycową. Jeśli dotyczy naczyń wieńcowych, a więc tych prowadzących krew do serca może dojść do zawału, a w przypadku naczyń mózgowych do udaru mózgu. Oczywiście ten proces nie rozwija się z dnia na dzień, potrzeba do tego lat.

Miażdżycy niestety wyleczyć się nie da, czyli nie możemy całkowicie usunąć powstałej już blaszki miażdżycowej. Natomiast podjęcie konkretnych działań jest niezbędne po to, by zatrzymać jej rozwój, a także zapobiec pojawieniu się poważnych konsekwencji.

Nie czekaj – działaj – zbadaj swój poziom cholesterolu

Badanie lipidogramu powinno być elementem każdego kontrolnego badania krwi, wykonywanego przynajmniej raz w roku. Tylko dzięki regularnej kontroli można szybko zareagować na pojawiające się zaburzenia w wynikach, ponieważ ich konsekwencje mogą być naprawdę poważne.

Obniżenie poziomu cholesterolu we krwi – 5 skutecznych sposobów

Jeśli po odebraniu wyników badań okazało się, że stężenie cholesterolu we krwi jest nieprawidłowe, nie wolno Ci sprawy bagatelizować. W większości przypadków da się skutecznie obniżyć cholesterol nie uciekając się do stosowania środków farmakologicznych.

Dla osiągnięcia pozytywnych efektów potrzebna jest zmiana stylu życia:

Wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej

aktywność fizyczna dobra na obniżenie cholesterolu

Regularna aktywność fizyczna jest dobra na obniżenie stężenia cholesterolu we krwi.

Jeśli wcześniej prowadziliśmy siedzący tryb życia, bez żadnych ćwiczeń, to z pewnością powinniśmy aktywność fizyczną wprowadzać stopniowo. Warto zacząć od krótkich ćwiczeń, aby powoli przyzwyczajać organizm do wysiłku i sukcesywnie wydłużać długość ich trwania.
Jeśli jesteśmy już pod opieką kardiologa, to warto tę kwestię z nim skonsultować. Docelowo należy dążyć do aktywności fizycznej wykonywanej co drugi dzień po 50 minut. Zalecaną formą ruchu jest m.in. szybki marsz, jazda na rowerze, pływanie.
Regularna aktywność fizyczna przyczynia się do obniżenia stężenia cholesterolu LDL, triglicerydów, podwyższenia poziomu cholesterolu HDL oraz poprawy elastyczności naczyń krwionośnych.

Redukcja masy ciała
To zalecenie dotyczy osób z nadmierną masą ciała. Na podstawie badań zaobserwowano, że zmniejszenie masy ciała o 10 kg powoduje spadek stężenia cholesterolu LDL o 8%, a triglicerydów nawet o 30%.

Unikanie silnego stresu
Związek między stresem a stężeniem cholesterolu nie jest jeszcze do końca poznany. Podejrzewa się, że w sytuacjach stresowych organizm wykazuje większe zapotrzebowanie na energię, przez co wątroba produkuje więcej cholesterolu. Jest on potrzebny do transportu takich nośników energii jak kwasy tłuszczowe czy glukoza.
Każdy z nas w inny sposób radzi sobie ze stresem, ale analizy wykazały wyższe stężenie cholesterolu LDL u osób poddanych silnemu i przewlekłemu stresowi.

Rzucenie palenia
Palenie papierosów powoduje  wzrost stężenia cholesterolu LDL i triglicerydów oraz spadek stężenia cholesterolu HDL. Dym papierosowy uszkadza też błonę wewnętrzną naczyń, co jest pierwszym krokiem do rozwoju miażdżycy.
Rzucenie nałogu skutkuje wzrostem stężenia cholesterolu HDL, a po roku niepalenia ryzyko zawału serca jest mniejsze o połowę.

Wprowadzenie odpowiedniej diety

obniżanie cholesterolu poprzez zdrowe odżywianie

Zdrowa dieta przy podwyższonym stężeniu cholesterolu lub w profilaktyce jest bardzo ważna!

Odpowiedni sposób odżywiania to jedno z głównych oręży w walce z podwyższonym stężeniem cholesterolu. Zmiana diety powinna być pierwszą modyfikacją stylu życia osoby z nieprawidłowymi wynikami badań. Nie ma skuteczniejszego sposobu leczenia. Poprawę można zauważyć już po 3 miesiącach stosowania odpowiedniej diety.

Taką dietę powinny stosować też osoby w ramach profilaktyki, szczególnie z grup ryzyka.

Jeśli masz podwyższony cholesterol bądź jesteś w grupie ryzyka i chciałabyś skorzystać ze skutecznej diety obniżającej cholesterol skorzystaj z naszej propozycji i sprawdź nasz produkt – Dieta obniżająca cholesterol.

Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem, w którym dowiesz się co jeść, a czego nie jeść aby obniżyć stężenie cholesterolu.