Planujesz ciążę? Sprawdź jak powinnaś się do tego przygotować

Od lat kobiety zachodziły w ciążę bez specjalnych przygotowań, bo oczywiście nie wszystko da się do końca zaplanować. Nie powstały również w tym temacie żadne oficjalne zalecenia.

Nie zmienia to jednak faktu, że obecnie co raz więcej kobiet jest świadomych i zastanawia się jak przygotować się do ciąży, która jest bez wątpienia wyjątkowym okresem w życiu.

Styl życia kobiety przed zajściem w ciążę wpływa nie tylko na jej przebieg, ale również rozwój dziecka, także po jego przyjściu na świat. Odgrywa także ogromną rolę w powrocie do formy i sylwetki sprzed ciąży.

W zależności od tego jak wyglądała nasza dieta, aktywność fizyczna i dbałość o zdrowie z przygotowaniami trzeba wystartować nawet na rok przed planowanym rozpoczęciem starań o dziecko. Zdecydowanie warto się tego podjąć, bowiem według wielu ginekologów: ciąża zaplanowana to ciąża udana.

 

jak przygotować się do ciąży

 

Z naszego artykułu dowiecie się jak przygotować się do ciąży dzięki odpowiednim modyfikacjom diety, kontroli stanu zdrowia oraz zmianie stylu życia. Jeśli więc zastanawiasz się jak przygotować się do ciąży to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie 🙂

 

Jak przygotować się do ciąży? – 9 zadań do wykonania

 

  1. Idź do ginekologa

Przygotowania do ciąży warto rozpocząć od konsultacji z ginekologiem. Podobnie jak co roku należy wykonać profilaktyczną cytologię oraz USG ginekologiczne i piersi. Warto również porozmawiać z lekarzem o swoich planach. Być może zleci dodatkowe badania.

 

  1. Zaplanuj wizytę u dentysty

Jeśli właśnie planujesz jak przygotować się do ciąży to wizyta u dentysty jest jednym z zadań, którym trzeba się zająć. W ciąży ryzyko problemów z zębami jest większe, m.in. ze względu na dość często występujące wymioty, które niszczą szkliwo. Tak pozornie błaha próchnica może być przyczyną poronień lub porodów przedwczesnych. Dlatego warto wyleczyć wszystkie ubytki jeszcze zanim zajdziemy w ciążę.

 

  1. Zrób kontrolne wyniki badań

Jeśli lekarz ginekolog po konsultacji nie zleci specjalnych badań warto wykonać chociaż te podstawowe, jak np. morfologię, badanie moczu. Obowiązkowo należy sprawdzić pracę tarczycy, badając stężenie TSH oraz fT3 i fT4. Prawidłowe funkcjonowanie tarczycy lub odpowiednie leczenie zaburzeń jej pracy, np. niedoczynności jest kluczowe dla rozwoju dziecka. Zmniejsza również ryzyko powikłań ciąży, w tym poronienia.

Problemy z tarczycą są częstą przyczyną trudności z zajściem w ciążę. Wykonanie tych badań pozwoli na sprawdzenie pracy tego gruczołu, ale umożliwi jednocześnie ewentualną szybką interwencję i wdrożenie odpowiedniego leczenia.

Kobiety z niedoczynnością tarczycy oraz Hashimoto, które planują ciążę powinny również udać się na wizytę kontrolną do endokrynologa.

Interesuje Cię jak powinna wyglądać dieta w niedoczynności tarczycy? Przeczytaj nasz artykuł: “Niedoczynność tarczycy, wszystko co musisz wiedzieć”

A może chorujesz na Hashimoto i chcesz zadbać o swoją dietę? Zapraszamy do lektury: “Dieta Hashimoto – wszystko co musisz wiedzieć”

 

jak przygotować się do ciąży

 

  1. Rzuć palenie, odstaw alkohol

 

  1. Jak przygotować się do ciąży? Zadbaj o prawidłową masę ciała

Kobieta przygotowująca się do ciąży powinna dążyć do uzyskania prawidłowej masy ciała. Dotyczy to zarówno Pań z niedowagą, jak i z nadmierną masą ciała. Oba te odchylenia mogą m.in. niekorzystnie wpłynąć na przebieg ciąży.

Problem u kobiet z nadmierną masą ciała może pojawić się już na etapie starań o dziecko. Tkanka tłuszczowa, której jest w nadmiarze produkuje duże ilości estrogenów, które hamują owulację. Często też nadwadze i otyłości towarzyszy zespół policystycznych jajników co powoduje zaburzenia miesiączkowania, bezowulacyjne cykle, a także zwiększa ryzyko niepłodności.

Kobiety z nadwagą i otyłością będące w ciąży mają większe ryzyko rozwoju nadciśnienia, cukrzycy, żylaków, hemoroidów oraz infekcji. Częściej skarżą się również na bóle kręgosłupa.

Ciężarne z nadmierną masą ciała są zazwyczaj mniej aktywne, a ich mięśnie słabe. Przez to ich poród jest trudniejszy i zwiększa to ryzyko komplikacji okołoporodowych.

Z tego powodu warto wcześniej rozpocząć przygotowania do ciąży. Dzięki temu dajemy sobie czas na fizjologiczne i stopniowe zmniejszenie masy ciała.

 

jak przygotować się do ciąży

 

  1. Suplementuj kwas foliowy

Kwas foliowy to witamina niezbędna do prawidłowego rozwoju płodu. Jej niedobór może być przyczyną wad cewy nerwowej. O 58-100% można zmniejszyć ryzyko pojawienia się tych zaburzeń suplementując kwas foliowy. Regularne, codzienne przyjmowanie 0,4 mg tej witaminy należy rozpocząć już na pół roku przed zajściem w ciążę. Taką dawkę można kupić bez recepty.

Jeśli jesteś otyła, palisz papierosy, chorujesz na padaczkę lub masz za sobą ciążę z wadą cewy nerwowej potrzebna będzie większa dawka kwasu foliowego. Zadecyduje o tym lekarz i zleci odpowiedni preparat, który jest na receptę.

Ostatnio dość dużo można przeczytać na temat mutacji genu MTHFR. Jest to gen, który koduje enzym odpowiedzialny za przekształcenie kwasu foliowego w formę aktywną. Ten defekt może dotyczyć nawet 50% kobiet. W takim przypadku kwas foliowy nie będzie prawidłowo przyswajany, a do tego może się on kumulować i w konsekwencji działać nawet toksycznie. Mimo to, do tej pory towarzystwa naukowe nie zmieniły swoich zaleceń dotyczących przyjmowania kwasu foliowego i nadal rekomendują codzienne przyjmowanie 0,4mg kwasu foliowego.

 

suplementy

 

  1. Ćwicz

Poród to ogromny wysiłek, porównywany do przebiegnięcia maratonu, a do tego bez wątpienia warto się przygotować. Regularna aktywność fizyczna, a tym samym dobra kondycja i wyćwiczone mięśnie pozwolą lepiej znieść sam poród, ale również szybciej wrócić do formy po ciąży.

Kobieta aktywna przed ciążą powinna swoje ćwiczenia kontynuować również w ciąży, oczywiście w granicach rozsądku. Trzeba to jednak koniecznie skonsultować z lekarzem prowadzącym ciążę.

 

aktywność fizyczna

 

 

  1. Licz ile pijesz

Prawidłowe nawodnienie to powinna być podstawa dla każdego. Warto czas przygotowania do ciąży wykorzystać na naukę wypijania odpowiedniej ilości płynów. Przyda się to nie tylko w czasie ciąży, ale również karmienia piersią, kiedy to zapotrzebowanie na wodę znacznie wzrasta.

Jak policzyć ile trzeba wypić? To proste. Pomnóż ilość kilogramów x 30 ml

Do tego woda mineralna jest dobrym źródłem wapnia i magnezu, czyli składników istotnych dla kobiety ciężarnej.

 

woda

 

  1. Zadbaj o dietę swoją, ale również przyszłego taty

Dobra dieta pozwoli nie tylko na stopniowy wzrost masy ciała w ciąży, ale również wpłynie na rozwój dziecka. Udowodniono, że odpowiednia dieta matki już od momentu planowania ciąży aż do karmienia piersią wpływa m.in. na zmniejszenie ryzyka wystąpienia u dziecka niektórych chorób cywilizacyjnych.

Jeśli wcześniej nauczymy się jak prawidłowo wybierać produkty i jak komponować posiłki, tym łatwiej będzie to realizować w trakcie ciąży. Szybciej też dojdzie do regeneracji i powrotu do formy sprzed ciąży.

Nie można też zapomnieć o przyszłych ojcach. Wartościowa dieta wpływa też na jakość męskiego nasienia, co jest kluczowe podczas starań o dziecko.

Zmiany w diecie należy podjąć najpóźniej na 3 miesiące przed zajściem w ciążę i powinny dotyczyć zarówno kobiety, jak i mężczyzny. Ten czas jest wystarczający na pozbycie się toksyn z organizmu, ale również wyrównanie ewentualnych niedoborów składników odżywczych.

 

jak przygotować się do ciąży

 

Jak przygotować się do ciąży odpowiednią dietą?

 

  • Jedz regularnie

Pierwszy posiłek zjadaj w ciągu pierwszej godziny od wstania, każdy kolejny co 3-4 godziny, a ostatni na 2-3 godziny przed snem (nie później niż 21)

 

  • Wyklucz z diety źródła tłuszczów trans

Są to m.in.: słodycze, słone przekąski, fast-foody, margarynę, produkty gotowe np. zupki instant

 

  • Zmniejsz ilość mięsa na korzyść białka roślinnego

Jedynym źródłem białka w diecie nie może być mięso. Zauważono, że częste spożywanie mięsa czerwonego i drobiu negatywnie wpływa na płodność. Takich zależności nie zaobserwowano jednak w stosunku do ryb i jajek.

Warto wprowadzić do diety źródła roślinnego białka: nasiona roślin strączkowych, komosę ryżową i amarantus

 

nasiona roślin strączkowych

 

  • Zwróć uwagę na indeks glikemiczny

Wybieraj produkty o niskim i średnim indeksie glikemicznym

 

  • Wprowadź do diety źródła kwasów tłuszczowych omega-3

Są to m.in.: olej lniany, siemię lniane, oliwa z oliwek, orzechy włoskie, ryby, nasiona chia

 

  • Jedz różnokolorowe warzywa i owoce

 

warzywa i owoce

 

  • Zadbaj o źródła manganu, który reguluje hormony płciowe i owulację

Są to m.in.: płatki owsiane, orzechy laskowe, orzechy włoskie, nasiona słonecznika

 

  • Zadbaj o źródła cynku, który reguluje cykle miesiączkowe, a także żywotność plemników i produkcję nasienia

Są to m.in.: pestki dyni, kakao, nasiona roślin strączkowych, kasza gryczana, migdały

 

pestki dyni

 

  • Zadbaj o źródła selenu, którego niedobór może być przyczyną mniejszej ilości plemników

Są to m.in.: orzechy brazylijskie, łosoś, jaja, kakao

 

Więcej na temat selenu przeczytasz w naszym artykule: “Chorujesz na Hashimoto? Możesz mieć niedobory selenu”

 

Przygotowanie do ciąży to bardzo ważny okres w życiu kobiety. Szczególnie dla tych z problemami z tarczycą, np. Hashimoto czy niedoczynnością tarczycy. Jest to zaburzenie, które ma duże znaczenie w planowaniu, przebiegu ciąży, a także rozwoju dziecka. Dieta to jeden z nieodłącznych elementów leczenia tych chorób, więc nie może jej zabraknąć.

Jeśli więc chorujesz na Hashimoto lub niedoczynność tarczycy i chcesz się dobrze przygotować do ciąży, to koniecznie zadbaj o swoją dietę, a także unormuj masę ciała. Dobrym rozwiązaniem będzie przygotowana przez nas Dieta w Hashimoto lub Dieta w niedoczynności tarczycy