Marchew – czyli powiedzmy starzeniu się STOP

To niepozorne warzywo posiada właściwości, wobec których nie powinniście przechodzić obok obojętnie. W tym artykule podzielimy się z wami sekretem na dłuższą młodość, zamkniętą w kawałku tej pomarańczowej materii.

Z czego składa się marchew?

Marchew jest niskokaloryczna. W 100 g tego warzywa znajduje się ok. 41 kcal. W dużej części (90%) składa się ono z wody. Zawiera także białka, tłuszcze, węglowodany i błonnik (7%). Pozostałe 3 % to składniki mineralne, witaminy i kumaryny.

Jakie korzyści płyną ze spożywania marchwi?

Składniki mineralne, które znajdziemy w tym warzywie, to m.in. potas i wapń, które są niezbędne do prawidłowego działania układu krwionośnego. Są w nim też witaminy z grupy B, odpowiadające za poprawne działanie układu nerwowego  (jest to między innymi kwas foliowy). W marchwi znajdziemy również witaminę E zwaną „witaminą młodości”.

Znakiem rozpoznawczym marchwi, nadającym jej ten piękny pomarańczowy kolor, jest prowitamina A –  beta-karoten (w kilogramie marchwi jego zawartość to ok. 88-120 mg). Ten składnik ma wiele prozdrowotnych właściwości. Jest stosowany w preparatach poprawiających wzrok. Ponadto jest przeciwutleniaczem, zapobiega powstawaniu i działaniu wolnych rodników.  Pamiętajmy, iż składnik ten spowalnia procesy starzenia oraz, co dla wielu osób jest bardzo ważne, opóźnia pojawianie się zmarszczek. Pamiętajmy, że wpływa on również na ogólną odporność organizmu. Beta-karoten poprawia także koloryt skóry i wpływa na niwelowanie przebarwień.

Ciekawostka: Pomarańczową marchew wyhodowano dopiero pod koniec XVI w. Dokonali tego Holendrzy. Wcześniej warzywo to miało jasny, prawie biały kolor. Dzisiaj na rynku da się znaleźć marchew także w innych odcieniach: żółtym, czerwonym, ciemnofioletowym, a nawet czarnym.

Zawarty w marchwi błonnik (w formie pektyn) pomaga regulować stężenie cukru we krwi. Usuwa także z organizmu zbędne resztki pokarmowe. Dzięki swojej niskiej kaloryczności marchew nadaje się świetnie dla osób chcących się odchudzić.

Czy jedząc dużo marchwi można sobie zaszkodzić?

Marchewka jako składnik posiłkuDo takiej sytuacji dojść nie powinno, jeśli przewód pokarmowy dobrze toleruje marchew. Warzywo to jest jednak częstym alergenem. Objawy obserwuje się już u najmłodszych. Często towarzyszą im alergie na inne warzywa i owoce, a także pyłki. Jeśli dana osoba ma uczulenie na pyłek brzozy lub bylicy, to zwiększa się także ryzyko tego, że będzie uczulona na marchew. Taką sytuację nazywamy alergią krzyżową. Dokładnie opisana jest ona tutaj.

Czy warto uwzględniać marchew w diecie?

Jeśli nie macie problemów na tle alergicznym i dobrze tolerujecie marchew, to zachęcamy, by marchew uwzględniać w diecie jak najczęściej. Jest łatwo dostępna i marchewki źródło betakarotenuniedroga, co również przemawia na korzyść tego warzywa. Ponieważ działa pozytywnie na odporność, nie może go zabraknąć w jesiennej spiżarni.

Każda odchudzająca się osoba powinna brać pod uwagę przekąskę w postaci surowych obranych marchewek – chrupanie może z dobrym rezultatem zastąpić inne mniej zdrowe przekąski!

Sok z marchwi można pić niemal codziennie w celu wzmocnienia organizmu. Zachęcamy do jego samodzielnego wykonania (w ten sposób jesteśmy zawsze w stu procentach pewni, z jakim sokiem mamy do czynienia). W sklepie jest dostępnych dużo soków marchwiowych. Kupując je, wybierajmy soki bez dodatku cukrów i substancji słodzących. Polecamy szczególnie soki jednodniowe. Jeśli nie lubicie smaku samej marchwi, zdecydujcie się na te z dodatkiem innych owoców np. jabłek lub banana.

Nasza propozycja na sok marchwiowy dla dwóch osób

Składniki:

  • 0,5 kg marchwi
  • 1 kg jabłek
  • sok wyciśnięty z połowy cytryny

Wykonanie:

Umyć marchew i jabłka. Obrać składniki. Z jabłek usunąć gniazda nasienne. Sok wycisnąć w sokowirówce. Dodać sok z cytryny. Napój przelać do kubków lub szklanek.

Dlaczego wybraliśmy przepis właśnie dla dwóch osób? Aby podzielić się sokiem z osobą, na której zdrowiu nam szczególnie zależy!