Olej rydzowy – prawdziwy hit wśród olejów

Czy olej rydzowy to olej z grzyba? Nie, zdecydowanie nie. Olej rydzowy tłoczony jest z nasion lnicznika siewnego, którego inna nazwa to lnianka, lennica, rydz, rydzyk lub judra. Wbrew pozorom nie jest to najnowszy wynalazek. Jest to jedna z najstarszych roślin oleistych uprawianych w Polsce. Jednak w połowie XX wieku wyparł go jego bliski krewny, czyli olej rzepakowy, gdyż uprawa rzepaku okazała się bardziej opłacalna.

Pod względem wartości odżywczej bliżej mu do oleju lnianego niż rzepakowego. Jest on jednak bardziej odporny na jełczenie oraz ma lepszy stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3, ale o tym więcej za chwilę.

Co ciekawe olej rydzowy w 2009 r. został wpisany do unijnego rejestru: „Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności” oraz na listę tradycyjnych produktów Wielkopolskich. Jest też laureatem wielu nagród.

 

 

 

Olej rydzowy – wartość odżywcza

 

Olej rydzowy to oczywiście przede wszystkim tłuszcz. Nie jest to jednak byle jaki tłuszcz.

Zaledwie 10% stanowią kwasy tłuszczowe nasycone, które spożywane w nadmiarze mogą powodować zmiany miażdżycowe naczyń oraz zwiększać ryzyko chorób nowotworowych.

Pozostałe 90% to prozdrowotne nienasycone kwasy tłuszczowe: 54% to wielonienasycone kwasy tłuszczowe, a 36% to jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Głównym przedstawicielem wielonienasyconych kwasów tłuszczowych jest kwas omega-3 alfa-linolenowy. Jest to tłuszcz, którego organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Dlatego zaliczany jest do Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych (NNKT). Już jedna łyżeczka oleju rydzowego realizuje dzienne zapotrzebowanie na NNKT.

Kolejnym istotnym wskaźnikiem, który pozwala ocenić jakość oleju jest stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3. Nieprawidłowy stosunek tych kwasów tłuszczowych może zwiększać ryzyko wystąpienia wielu chorób cywilizacyjnych, ponieważ kwasy omega-6 mają działanie prozapalne. Prawidłowy stosunek to 1:5. Niestety w przeciętnej polskiej diecie ten wskaźnik jest znacznie przekroczony i wynosi 1:15. Zalecenia są w związku z tym takie, żeby zmniejszać udział kwasów tłuszczowych omega-6 na korzyść omega-3. Jednym ze sposobów jest właśnie włączenie dobrej jakości olejów, a do takich z pewnością należy olej rydzowy. Jego stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 to 0,4:1 i jest to wynik najlepszy wśród olejów.

 

Olej rydzowy to nie tylko tłuszcz, ale również witaminy i substancje aktywne. Wśród witamin znajdziemy witaminę E oraz A, a do tego fitosterole i lecytynę.

 olej rydzowy

 

Olej rydzowy – właściwości

 

Olej rydzowy to tłuszcz, który wykazuje szereg prozdrowotnych właściwości.

– reguluje stężenie cholesterolu we krwi

Badanie przeprowadzone przez Instytut Żywności i Żywności (IŻŻ) w Warszawie wykazało, że u osób z hipercholesterolemią już 2-tygodniowe spożywanie oleju rydzowego przyniosło efekt w postaci spadku stężenia „złego” cholesterolu LDL aż o 12%.

– dzięki witaminie E olej rydzowy ma właściwości antyoksydacyjne

– wspiera działanie narządu wzroku

– zmniejsza objawy atopowego zapalenia skóry

– wzmacnia odporność

– ma działanie przeciwzapalne, przeciwwirusowe i antybakteryjne

– stymuluje produkcję żółci

– wspomaga pracę przewodu pokarmowego

– reguluje stężenie glukozy we krwi

– zmniejsza dolegliwości związane z reumatyzmem i artretyzmem

– ma korzystny wpływ na stan skóry i włosów (można go stosować również zewnętrznie)

 olej rydzowy

 

Olej rydzowy – przechowywanie

 

Olej rydzowy tłoczony na zimo należy przechowywać w lodówce, ponieważ wymaga niższej temperatury w zakresie 4-10 st. C. W takich warunkach jego trwałość wynosi 6 miesięcy.

Ten olej nadaje się wyłącznie do stosowania na zimno, a więc np. do sałatki lub koktajlu. Nie wolno więc na nim smażyć, ani w inny sposób poddawać wysokiej temperaturze.