Jak sobie radzić z pojadaniem?

Staramy się zdrowo odżywiać. Wprowadzać zmiany w swoim żywieniu, czytać etykiety, mądrze wybierać produkty spożywcze. Jest jednak coś, co może zniweczyć nasze wszelkie starania. Pojadanie. To jedna z najczęstszych przyczyn tycia i braku efektu diet odchudzających. Jak sobie z nim radzić? Czy można pojadać mądrze?

Czym jest pojadanie?

4-5 posiłków – tyle powinno się jeść każdego dnia. Pojadanie to sytuacja, gdy między nimi zjadamy jeszcze dodatkowe produkty. Przeważnie są to niezdrowe przekąski czyli tzw. puste kalorie. Jednak nawet jeśli będą to zdrowe artykuły spożywcze, to w nadmiarze mogą nam rozpychać żołądek, a nawet szkodzić.

Wprowadzanie zmian w żywieniowych nigdy nie jest proste. Nawyki kształtujemy już jako małe dzieci. Od czego zacząć, by zacząć je zmieniać? Warto zastanowić się, w jakich sytuacjach sięgamy po przekąski między posiłkami. Kiedy już rozpoznamy nasze nawyki, łatwiej będzie coś z nimi zrobić.

Kiedy pojadamy?

  • Głodzenie się, rezygnacja z posiłków.
    Stosując diety łatwo popaść z jednej skrajności w drugą. Często zamiast zmniejszenia ilości jedzonej żywności, rezygnuje się z posiłków. Nie jest to korzystne, bo nasz organizm i tak „domaga się” energii. Zamiast zjeść pełnowartościowy posiłek, sięga się po przekąski, których spożywanie jest niekorzystne. Pamiętać należy, że naturalny rytm opróżniania żołądka jest napędzany dzięki posiłkom co 2,5 do 4 godzin. Jeśli przerwy będą za długie, to siłą rzeczy będziemy głodni.
  •  Jedzenie przed telewizorem lub komputerem.
    Oglądanie meczu lub ulubionego serialu  często nie może obejść się bez słonych orzeszków, popcornu, słodyczy czy innych przekąsek. Wiele osób także główne posiłki spożywa przed ekranem telewizora. Niestety, gdy oglądanie i jedzenie dzieją się jednocześnie, większe jest prawdopodobieństwo, że przytyjemy. Gdy oglądamy jakiś wciągający program, nie kontrolujemy tego, ile i co tak właściwie jemy.
  • Za dużo cukru, za dużo soli.
    Wiadomo, że nadmiar cukru i soli w diecie nie sprzyja zdrowiu. Mimo to ciężko z nich zrezygnować. Za duża podaż sodu z soli sprzyja rozwojowi nadciśnienia tętniczego i zbieraniu się nadmiaru wody w organizmie (powstają wtedy obrzęki). Nadmiar tego składnika powoduje również ciągłe uczucie nienajedzenia, co wiąże się z sięganiem po większe porcje. Zbyt duża ilość cukru w diecie prowadzi m.in. do rozwoju cukrzycy, nadwagi i otyłości. Organizm łatwo przyzwyczaja się do dużych ilości cukru, można powiedzieć, że się od niego uzależnia. Ponieważ w wielu produktach sól znajduje się naturalnie, to należy ograniczyć jej dodawanie do innych potraw. Można zastąpić ją przyprawami ziołowymi. By ograniczyć ilość cukru w diecie, warto zrezygnować ze słodyczy, słodkich napojów na rzecz świeżych owoców. Stopniowe zmniejszenie jego ilości sprawi, że chęć na słodycze również będzie się zmniejszała.

Jak pojadać mądrze?

Jeśli nie udaje się całkowicie wyeliminować nawyku pojadania, warto przynajmniej zmienić przekąski. Chrupać warzywa, jeść sałatki i owoce. Dobrym pomysłem są również koktajle ze świeżych warzyw i owoców, orzechy i suszone owoce. Pamiętajmy jednak, by posiłki nie były za częste. Nawet jeśli wybieramy zdrowe produkty, to jedzone co godzinę mogą być zbyt dużym obciążeniem dla żołądka!