Chorujesz na Hashimoto? Możesz mieć niedobór selenu

Selen to mikroelement, który wkrótce po odkryciu w 1817 roku nie budził większego zainteresowania. W ostatnim czasie zmieniło się to dość wyraźnie. Obecnie badań nad wpływem selenu na organizm jest bardzo dużo i ta pula stale się zwiększa.

Przeciętna polska dieta realizuje zapotrzebowanie na selen. Nie jest to już takie proste w przypadku chorych na Hashimoto, którzy są znacznie bardziej narażeni na zmniejszone stężenie tego pierwiastka we krwi. Ryzyko wystąpienia niedoboru jest duże, a sam wpływ selenu na pracę tarczycy jest nieoceniony. Obecnie badania wskazują że przewlekłe nierealizowanie zapotrzebowania na ten mikroelement może doprowadzić do rozwoju chorób autoimmunologicznych, w tym Hashimoto.

 

Rola selenu w organizmie

 

– jest składnikiem ponad 20 enzymów

– chroni przed toksycznym działaniem wolnych rodników, ponieważ jest silnym przeciwutleniaczem. Dzięki temu opóźnia procesy starzenia, zapobiega chorobom układu sercowo-naczyniowego, nowotworom i stanom zapalnym

– zwiększa odporność, a nawet uczestniczy w walce z wirusami (dotyczy to również wirusa HIV) i bakteriami

– niszczy pleśnie oraz osłabia szkodliwe działanie toksyn wydzielanych przez nie (aflatoksyn)

– zapobiega depresji, stanom lękowym i pozytywnie wpływa na nastrój

– uczestniczy w przemianach kwasów tłuszczowych oraz syntezie DNA i RNA

– zmniejsza toksyczność metali ciężkich (m.in. ołowiu, rtęci, arsenu, kadmu) poprzez tworzenie nieaktywnych kompleksów i przyspieszanie ich usuwania z organizmu

– uczestniczy w przekazywaniu impulsów nerwowych

– reguluje pracę tarczycy

 

orzechy brazyliskie

 

W jaki sposób selen wpływa na pracę tarczycy?

 

Tak jak już pisaliśmy, selen jest składnikiem wielu enzymów. Jednym z najważniejszych jest dejodynaza tyroninowa, która jest niezbędna do osiągnięcia i utrzymania równowagi hormonalnej tarczycy. Uczestniczy w przemianach T4 (tyroksyny) w aktywną trijodotyroninę (T3).

Niedobór selenu hamuje produkcję T3 w organizmie, a tym samym zmniejsza jego stężenie we krwi. Ogranicza również przyswajalność jodu, co dodatkowo nasila objawy niedoczynności tarczycy.

Na podstawie badań wykazano, że selen hamuje także wytwarzanie przeciwciał antyTPO. Do tego pozytywnie wpływa na strukturę tarczycy, działa przeciwzapalnie oraz zmniejsza odczuwanie takich objawów jak pogorszenie nastroju, bezsenność czy zmęczenie.

 

Źródła selenu

 

Bez wątpienia najlepszym źródłem selenu są orzechy brazylijskie. Wystarczy już 1 sztuka do pełnego zrealizowania zapotrzebowania na ten składnik.

Jest jednak pewien haczyk i coś na co trzeba zwrócić uwagę przy ich zakupie. Okazuje się, że na zawartość selenu w orzechach brazylijskich wpływa kraj pochodzenia oraz zasobność gleby, na której rosły. Różnica może być nawet kilkudziesięciokrotna. Najbogatsze w selen są orzechy pochodzące z Brazylii, a najmniej te z Boliwii.

 

Pozostałe źródła selenu to:

– nasiona słonecznika

– pestki dyni

– siemię lniane

– grzyby np. pieczarki czy shitake

– orzechy włoskie

– szparagi

– wołowina i indyk

– ryż

– ryby